Elektronikus aukció lebonyolítás
Az eeeBID e-Aukciós platformja Magyarország és a régió egyik legfejlettebb rendszere, ahogy ez a CapGemini 2018-as tanulmányából is kiderül. Rendszereink nyugat európai tapasztalatokra épülve, de magyar és régiós igényeknek megfelelően továbbfejlesztve szolgálnak több, mint 300 ügyfelünk teljes megelégedésére. Az eeeBID nem csupán az eszközt biztosítja, de teljes támogatást nyújt a beszerzői szervezetnek az aukciós területek kiválasztásában, aukciós stratégia megalkotásában, pályázatok lebonyolításában és értékelésében.
Mi is az e-Aukció?
A beszerzési folyamat előkészítése során, amely alatt szinte minden feltétel tisztázásra került és csak a legjobb piaci ár elérése maradt a nyitott kérdés, akkor következhet az e-Aukció, mint a leghatékonyabb ártárgyalási eszköz. A meghívott ajánlattevők a szolgáltató honlapján keresztül teszik meg ajánlataikat licit formájában, gyakran több tucat, vagy akár több száz licitet téve. Az egyes licitek között nagyon kicsi a különbség ( 0,5-1%) de a mindössze 30-90 perces átlagos időtartam alatt a sok apró lépés összeáll jelentős, akár 15-20%-os megtakarítássá. Ez a módszer a vállalatközi kereskedelemben a legelterjedtebb beszerzési technológia, mivel a megtakarítások azonnal jelentkeznek, és rendkívül magasak is lehetnek.
Az e-Aukció előnyei
- Jelentős megtakarítások: beszerzésenként 15-20 %
- Jelentős időmegtakarítás: akár 90%
- Átláthatóság, objektív körülmények
- Tiszta versenyhelyzet
- Szállítóknak új piacra lépés lehetősége
- Objektív verseny
- Számos technika, módszer egyedi esetekre
Milyen területeken használható az e-Aukció?
Az elektronikus aukció a beszerzési portfólió rendkívül széles skáláján alkalmazható. A módszer tipikusan minden olyan területen működik, ahol az egyedi vagy keretszerződéses érték eléri a 3-5 millió forintot, lehetséges legalább 3-4 helyről hasonló minőségű ajánlatokat bekérni, és a terület pontosan specifikálható. Bizonyos alkalmakkor akár egy szállító is versenyeztethető, illetve összehasonlíthatatlan ajánlatokat is be lehet vonni a pályázatba (lásd "Japán" és "Holland" aukciós típusokat). Tipikus felhasználási területek:
- Indirekt anyagok
- Szolgáltatások
- Beruházások
- Alapanyagok
e-Aukció helye a beszerzési folyamatban
Az e-Aukció rendkívül hasznos módszer a pályázatok során a legkedvezőbb (legalacsonyabb) ajánlatok bekérésére, de mindazonáltal "csak" egy eszköz. Az eszköz működtetéséhez két forrásból kell meríteni: az ügyfél több éves, vagy évtizedes szakmai tapasztalatából, illetve a szolgáltató társaság sok száz pályázat során szerzett rutinjából. A beszerzési eljárás során az előkészítés és specifikálás fontosságát nem lehet eléggé kihangsúlyozni. Sikeres e-Aukció csak és kizárólag megfelelően előkészített folyamat áralku részében alkalmazható. Tipikus esetben egy beszerzési folyamat 2-3 hetet vesz igénybe, aminek az aukciós része 72 órán belül lebonyolítható. Ez magában foglalja az aukció regisztrációját, a rendszer megismertetését az ajánlattevőkkel, technikai support nyújtását és lezáró riport készítését. Maga a beszerzési folyamat működhet az eeeBID Kft. részleges vagy teljes támogatásával:
- Adatgyűjtés, specifikáció, adattisztítás
- Piackutatás, szállító előminősítés
- Pályázati felhívás készítése
- Elektronikus aukció, ajánlatkérés lebonyolítása
+ Aukciós stratégiaalkotás
+ Aukciós rendszer üzemeltetése
+ Szállítók oktatása, technikai segítség nyújtása
+ Helpdesk, hotline szolgáltatás
+ Riportok, értékelések készítése
+ Aukciós rendszer üzemeltetése
+ Szállítók oktatása, technikai segítség nyújtása
+ Helpdesk, hotline szolgáltatás
+ Riportok, értékelések készítése
Tipikus aukciós típusok:
„Angol” típusú aukció
Nagyon könnyen alkalmazható könnyen specifikálható területeken. Működhet egy vagy több ár versenyeztetésére, de TCO számítás alapján több, nem ár típusú paraméter is bevonható. Iránya: felfelé és / vagy lefelé. A verseny során kizárólag az aktuálisan legjobb ajánlatnál jobb ajánlat tehető.
„Dinamikus“ vagy „Real-time“ aukció
A módszer nagyban hasonlít az „Angol“ típusú aukcióhoz, de a verseny során a pályázók elég, ha a saját legjobb ajánlatukat javítják meg. A módszer működhet „Rangsor“ elven, ahol a pályázók csak a versenyben elfoglalt pozíciójukat láthatják (legjobb árat nem), vagy „Vak aukciós“ beállítással, ahol a pályázók pusztán azt látják, hogy vezetnek-e, vagy sem.
Japán típusú aukció
A japán típusú aukcióban a klasszikus licittel ellentétben az ár előre definiált lépésekkel előre meghatározott értékekkel csökken. Az összes lépés alkalmával, amit a rendszer felkínál, a szállítóknak el kell fogadniuk az árat, hogy versenyben maradhassanak, különben elesnek a lehetőségtől, hogy újabb ajánlatokat tehessenek. Így biztosak lehetünk benne, hogy a szállítók minden egyes lépés alkalmával olyan hamar licitálnak, amilyen hamar csak tudnak, hogy elkerüljék a kizárás kockázatát. A licit végeztével minden egyes ajánlattevő legjobb árával tisztában leszünk, mivel pontosan látható ki milyen értéken szállt ki. Mivel a megtekintési jogok korlátozottak, a japán aukció egyetlen szállítóval is sikeresen lebonyolítható.
Holland típusú aukció
Ebben az aukciós típusban a japán aukcióhoz hasonlóan a rendszer diktálja az ütemet előre beállított lépésközökkel, azonban az ár emelkedik irreálisan alacsony értékről felfelé. A licit az első ajánlatig tart, ez a nyertes licit, a versenytársak elesnek az ismételt ajánlatadás lehetőségétől.
Nagyon könnyen alkalmazható könnyen specifikálható területeken. Működhet egy vagy több ár versenyeztetésére, de TCO számítás alapján több, nem ár típusú paraméter is bevonható. Iránya: felfelé és / vagy lefelé. A verseny során kizárólag az aktuálisan legjobb ajánlatnál jobb ajánlat tehető.
„Dinamikus“ vagy „Real-time“ aukció
A módszer nagyban hasonlít az „Angol“ típusú aukcióhoz, de a verseny során a pályázók elég, ha a saját legjobb ajánlatukat javítják meg. A módszer működhet „Rangsor“ elven, ahol a pályázók csak a versenyben elfoglalt pozíciójukat láthatják (legjobb árat nem), vagy „Vak aukciós“ beállítással, ahol a pályázók pusztán azt látják, hogy vezetnek-e, vagy sem.
Japán típusú aukció
A japán típusú aukcióban a klasszikus licittel ellentétben az ár előre definiált lépésekkel előre meghatározott értékekkel csökken. Az összes lépés alkalmával, amit a rendszer felkínál, a szállítóknak el kell fogadniuk az árat, hogy versenyben maradhassanak, különben elesnek a lehetőségtől, hogy újabb ajánlatokat tehessenek. Így biztosak lehetünk benne, hogy a szállítók minden egyes lépés alkalmával olyan hamar licitálnak, amilyen hamar csak tudnak, hogy elkerüljék a kizárás kockázatát. A licit végeztével minden egyes ajánlattevő legjobb árával tisztában leszünk, mivel pontosan látható ki milyen értéken szállt ki. Mivel a megtekintési jogok korlátozottak, a japán aukció egyetlen szállítóval is sikeresen lebonyolítható.
Holland típusú aukció
Ebben az aukciós típusban a japán aukcióhoz hasonlóan a rendszer diktálja az ütemet előre beállított lépésközökkel, azonban az ár emelkedik irreálisan alacsony értékről felfelé. A licit az első ajánlatig tart, ez a nyertes licit, a versenytársak elesnek az ismételt ajánlatadás lehetőségétől.
- Integrált beszerzési rendszer
- Elektronikus aukció
- eAjánlatkérés (eRFX)
- Rendelés és katalógus menedzsment
- Szerződés menedzsment
- Szállító menedzsment